Nõukogude öö

Draakoni Galerii, Tallinn

Nõukogude öö (Maalid aastast 1981 – 1982)

04.07 – 16.07.2005

Johannes Saare arvustus Eesti Päevalehes 4. augustil 2005 a.

“Soviet Midnight” on aastatel 1981-82 valminud maali- ja kollaažisari, mida esmakordselt näidati publikule alles 2004. aasta suvel. Isikukultus, defitsiidimajandus, Saksa DV kodutehnika, näärid, Moskva ja must Volga on märksõnad, mida Raul Rajangu “Nõukogude öös” dekonstrueerib.
Maalid on üles ehitatud tehnikale ja värvisümboolikale, sinakasroheline, kuld ja must loovad tööde põhitoonaalsuse. Mitme töö taust on värvitud ühtlaselt sinakasroheliseks, see on kõige iseloomulikum toon, aja ja riigikorra värv, mida on rohkelt kasutanud Ilja Kabakov oma Nõukogude surutist taaslavastavates installatsioonides.
“Soviet Midnightil” on kaks üksteisest lahutatud elu. Esimese tähenduse loob teadmine 1980. aastate alguse ühiskondlikud oludest, milles need tööd on valminud. “Soviet Midnighti” ei seo miski tollase nõukogude kunstitraditsiooniga, kus klassikaline kollaažitehnika ehk lõikamine, rebimine ja kleepimine oli ainult lasteaia ja algklasside kunstitunni teema. Rajangu on valinud ideoloogiliste ihaldusobjektide kujutamiseks tehnika, mis nullib täielikult ära kujutatud suurriigisümbolite ülevuse. Või isegi pöörab kujutatu iseenda vastandiks. See oli kindlasti üks põhjus, miks töid ei olnud kohe valmimisjärgselt võimalik näitusele panna.
Teine äärmiselt konnotatsioonirohke tähendustekiht paljastub neid töid tänases päevas vaadates. Pildid nõukogudeaegsetest autodest ja näärikuuskedest tunduvad postmodernistlikult iroonilised ja üleolevad. Irooniat ja valusat pilget pehmendab nostalgia: isikukultus, külm sõda, kosmosevallutused ja nendega seotud müüdid on tänaste vaatajate lapsepõlv mõlemal pool raudset eesriiet.

Fotod: Elin Kard